Onderwijsprogramma apotheker-behandelaar in de eerste lijnszorg
Opleiding

Onderwijsprogramma apotheker-behandelaar in de eerstelijnszorg

  • Startdatum en locatie: Onderwijsdagen vinden plaats bij de  huisartsopleiding Utrecht, Broederplein 43, Zeist NB: het onderwijsprogramma is GEEN onderdeel van de huisartsopleiding.

Onderwijsdagen

Datum
woensdag 15 januari 2025
donderdag 16 januari 2025
woensdag 29 januari 2025
woensdag 12 februari 2025
vrijdag 21 februari 2025 (online)
woensdag 5 maart 2025
woensdag 19 maart 2025
woensdag 2 april 2025
woensdag 16 april 2025
woensdag 14 mei 2025
woensdag 28 mei 2025 (online)
woensdag 11 juni 2025
woensdag 25 juni 2025
woensdag 9 juli 2025
woensdag 27 augustus 2025
woensdag 10 september 2025
woensdag 1 oktober 2025
woensdag 22 oktober 2025
woensdag 12 november 2025
woensdag 26 november 2025
  • Duur: start 9.30 – einde 16.30 uur
  • Vaste groepsdocenten: klinisch apotheker en gedragswetenschapper/psycholoog 
  • Expert onderwijs door verschillende ervaren zorgverleners.

Dit éénjarige postacademische programma biedt apothekers de gelegenheid om zijn/haar rol als farmacotherapeutisch behandelaar verder te ontwikkelen en te verdiepen in de huisartsenpraktijk of op de medische vloer van het gezondheidscentrum. Als eerstelijns klinisch apotheker leert hij/zij vooral in de praktijk. Het cursorisch onderwijs in dit programma is ondersteunend en aanvullend op de praktijk. De opleiding sluit daarnaast aan op de ontwikkeling en behoeftes van de klinische apothekers en omvat interprofessioneel leren en is gericht op leren van peers.

Met dit onderwijsprogramma waarbij de apotheker en huisarts samenwerken vanuit de zorgvloer van de huisartsenpraktijk of het gezondheidscentrum, streven wij naar:  

  • De beste zorg voor de patiënt, samen met de patiënt, door het leveren van persoonsgerichte farmacotherapeutische zorg, in gezamenlijkheid met andere zorgverleners. 
  • De rol van eerstelijns klinisch apotheker efficiënt, doelmatig en effectief uitvoeren, om een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van de farmacotherapeutische zorg van de werkplek. 
  • Werkplek leren in de huisartsenpraktijk; 
  • Vanuit je rol als farmacotherapeutisch expert een nadrukkelijke focus op de zorgvraag, doelen en gezondheidsuitkomsten van de patiënt;
  • Centrale thema’s: consultvoering, klinische besluitvorming bij complexe farmacotherapie, professionaliteit, interprofessioneel samenwerken, en positionering in het eerstelijnsteam en in liaison met de openbare apotheek; 
  • Interprofessionele benadering: leren over, van en met elkaar (zowel op de werkplek als tijdens de terugkomdagen); 
  • Zelfsturend leren, aangepast aan leerbehoeften van de groep en het individu;  
  • Aandacht voor intergenerationeel leren;
  • Ontwikkelingsgerichte leren o.b.v. formatief evalueren door zowel praktijk als door onderwijskundig supervisor; 

De apotheker levert persoonsgerichte zorg vanuit zijn/haar farmacotherapeutische deskundigheid. De apotheker doet dit in nauwe samenwerking met andere zorgverleners van de huisartsenpraktijk, de openbare apotheek en het ziekenhuis. De apotheker werkt op basis van eigen professionele verantwoordelijkheid en autonomie (figuur 1: kernwaarden).  

  • Individuele patientconsulten 
  • Kwaliteitszorg 
  • Het geven van onderwijs aan collega’s op de werkvloer
  • Interprofessionele consultatie (advies aan mede-zorgverleners over medicatie-gerelateerde vragen en problemen).  

Deze kernwaarden en kerntaken vormen de basis van het onderwijsprogramma. 

Figuur: Overzicht kerntaken en kernwaarden van de eerstelijns klinisch apotheker
Figuur: Overzicht kerntaken en kernwaarden van de eerstelijns klinisch apotheker

De apotheker neemt vanuit zijn/haar positie als behandelaar in het eerstelijnsteam de verantwoordelijkheid voor de farmacotherapeutische zorg van individuele patiënten en het farmacotherapeutische beleid van de praktijk/gezondheidscentrum. 

1. Patiëntconsult

De apotheker heeft een behandelrelatie met individuele patiënten en neemt de verantwoordelijkheid voor de farmacotherapeutische behandeling van deze patiënten, inclusief effectiviteit en veiligheid.

De apotheker: 

  • voert consulten op eigen verzoek of op verzoek van de patiënt, na verwijzing van de doktersassistent, POH, huisarts, thuiszorg, apotheek of via digitale triage. 
  • vraagt de patiënt naar problemen, behoeftes, verwachtingen met betrekking tot de behandeling met geneesmiddelen en stelt met de patiënt de zorgvraag(/vragen) vast.
  • behandelt patiënten met klachten, problemen, vragen en wensen op het gebied van medicatiegebruik
  • brengt op basis van de zorgvraag van de patiënt, of van zorgverlener om de patiënt heen,  farmacotherapie gerelateerde problemen en behandeldoelen in kaart. 
  • bespreekt met de patiënt de mogelijke keuzes, opties, voor- en nadelen van behandeling met geneesmiddelen, beslist samen met de patiënt over diens behandeling, en voert, in overleg met de huisarts, wijzigingen door.
  • voorziet in adequate follow-up van patiënten en monitoring, zo nodig door het aanvragen en interpreteren van aanvullend onderzoek zoals labwaarden, vragenlijsten, wearables, ecg, bloeddruk, ed.
  • beoordeelt effectiviteit en veiligheid van behandeling met medicijnen en neemt in samenspraak met patiënt besluiten over de farmacotherapeutische behandeling, geeft advies of verwijst. 
  • begeleidt patiënten bij het starten, gebruik, afbouwen, stoppen en/of veranderen van de van behandeling met medicijnen.
  • geeft voorlichting en advies over gezondheid bevorderend gedrag en maatregelen gericht op het voorkomen van verdere gezondheidsproblemen van de patiënt en goed geneesmiddel gebruik.
  • consulteert zo nodig medisch specialisten en adviseert/overlegt over door te voeren wijzigingen in de behandeling met medicijnen.
  • toetst en evalueert met de patiënt of wijzigingen in de behandeling met medicijnen het gewenste effect hebben en stelt bij/past aan wanneer nodig.
  • legt behandelgegevens, medicatie en andere relevante gegevens vast in het medisch dossier en zorg voor synchronisatie met het apotheek informatie systeem.

De apotheker vult de farmacotherapeutische zorg in binnen onder meer de volgende thema’s:

  • Complexe ouderen zorg, zoals medicatiebeoordelingen/polyfarmacie gesprekken, consult voor Parkinson patiënten
  • Patiëntveiligheid, zoals: voorkomen/behandelen van schade door geneesmiddelen en bevorderen van goed geneesmiddel gebruik
  • Angst en stemmingsproblematiek, zoals deprescribing consulten psychofarmaca, monitoring afbouw psychofarmaca, begeleiding en monitoring mensen met ADHD 
  • Extra begeleiding van chronische of ernstig zieke of palliatieve patiënten met complexe geneesmiddelenproblematiek
  • Farmacotherapeutische begeleiding bij ontslag na ziekenhuis 
  • Farmacotherapeutische begeleiding bij mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden
  • Farmacogenetisch consult bij ineffectiviteit of bijwerkingen

2. Kwaliteitszorg

De apotheker draagt op gestructureerde wijze bij aan het verbeteren van de kwaliteit van de farmacotherapeutische zorg door:

  • Initiëren en uitvoeren van kwaliteitszorg projecten rondom farmacotherapie. 
  • D.m.v. risico-stratificatie pro-actief opsporen en behandelen van patiënten met mogelijke farmacotherapeutische problemen. 
  • Verbeteren van medicatiegerelateerde (werk)processen in de huisartsenpraktijk/gezondheidscentrum, bijvoorbeeld rondom herhaalmedicatie.

3. Interprofessionele consultatie

De apotheker ondersteunt en ontlast mede zorgverleners door:  

  • Beantwoorden van farmacotherapeutische vragen en het geven van advies aan huisartsen, POHs, assistenten en wijkverpleging over farmacotherapie-gerelateerde problemen.

4. Het geven van onderwijs

De apotheker borgt de farmacotherapeutische kennis in het eerstelijnsteam door onder meer:

  • Verzorgen van (regionaal) onderwijs/nascholing.
  • Actief bijdragen aan het FTO in samenwerking met de andere lokale openbare apotheker(s).

De volgende thema’s komen, afgestemd op leerbehoeften van de groep, aan bod in het onderwijsprogramma:

Kerntaak Patiëntconsult:

  • Patiëntgericht handelen, compassie en empathie;
  • Consultvoering, met aandacht voor verschillende typen consulten en patiëntgroepen;
  • Klinisch redeneren en besluitvorming met patiënten met complexe farmacotherapie (o.a. omgaan met risico’s en onzekerheden) a.d.h.v. verschillende therapeutische thema’s/aandoeningen (o.a. hartfalen, diabetes, astma/COPD, psychische problematiek, neurologische aandoeningen, pijnklachten, palliatieve zorg etc)
  • Het inzetten en toepassen van – aan de zorgvraag gerelateerde – metingen, onderzoeken en (lab)tests.
  • Toepassen van follow-up en monitoring, incl. interpretatie van specialistenbrieven en laboratoriumuitslagen in de farmacotherapeutische behandeling van de patiënt;
  • Dossiervoering; 
  • Netwerkzorg, inclusief thuiszorg en verpleeghuiszorg, interprofessioneel samenwerken, communicatie en overdracht farmacotherapeutisch beleid tussen zorgverleners.

Kerntaak Kwaliteitszorg:

  • Het opzetten en uitvoeren van verbeterplan, inclusief monitoring en evaluatie van de uitkomsten, afgestemd op de patiënt populatie en behoefte van de praktijk en in samenwerking met aios/huisarts.

Kerntaak Interprofessionele consultatie 

  • Interprofessionele communicatie tijdens telefonisch overleg en (tele-)consulten;
  • Inzicht hebben in wanneer, wie en hoe te consulteren en hoe dit vast te leggen.

Kerntaak het geven van onderwijs:

  • Ondersteuning tijdens uitwisselingsmomenten tijdens opleidingsdagen.

Overstijgende thema’s:

  • Professionaliteit met aandacht voor verantwoordelijkheden, autonomie en regie nemen;
  • Positionering van de apotheker in het eerstelijnsteam, incl. liasionpositie met openbare apotheek;
  • Rolontwikkeling en identiteitsvorming

Het onderwijsprogramma bestaat uit 20 centrale onderwijsdagen over een periode van ongeveer 10 maanden. In de eerste maanden zijn de onderwijsdagen frequenter dan aan het eind. De onderwijsdagen bestaan uit kleinschalig, interactief groepsonderwijs met een vaste groep van maximaal 12 apothekers (zie figuur) en zijn globaal als volgt ingedeeld:

* het onderwijsprogramma is geen onderdeel van de huisartsopleiding, maar de locaties en faciliteiten zijn ter beschikking gesteld voor dit onderwijsprogramma.
* het onderwijsprogramma is geen onderdeel van de huisartsopleiding, maar de locaties en faciliteiten zijn ter beschikking gesteld voor dit onderwijsprogramma. 

De groep heeft een vast docententeam bestaande uit een eerstelijns klinisch apotheker, gedragswetenschapper/psycholoog en daarnaast verschillende expert docenten/ervaren zorgverleners.

Er wordt geleerd op de werkplek met de samenwerkende huisartsen en aios huisartsgeneeskunde (als het een opleidingspraktijk betreft), en een deel van de onderwijsdagen is samen met de aios huisartsgeneeskunde of samenwerkende huisartsen. Het programma gaat uit van zelfsturend leren, dus iedere apotheker geeft zijn eigen opleiding vorm, in nauwe samenwerking met het docententeam.

Iedere apotheker krijgt een mentor (ervaren eerstelijns klinisch apotheker) toegewezen en vormt een buddy-koppel met iemand uit de eigen opleidingsgroep. Verder heeft iedere apotheker een vaste huisarts op de werkvloer die tijdens de opleidingsperiode in een gelijkwaardige coachende rol zit, om het leren over, van en met elkaar te bevorderen. Een van de vaste groepsdocenten is verantwoordelijk voor het begeleiden van het persoonlijke leerproces.

  • Apotheker verleent minimaal 16 uur per week fysiek in de huisartsenpraktijk farmacotherapeutische zorg, verdeeld over 2 of meer dagen per week.
  • Huisarts die betrokken wil zijn in coachende en mee-lerende rol met daarbij:
  • 4 dagdelen deelname aan het centraal onderwijs 
  • Structureel coaching gesprekken (frequentie afhankelijk van aantal werkdagen dat de apotheker werkt in de huisartsenpraktijk) 

Naast de fysieke onderwijsdagen heb je tussendoor voldoende tijd en ruimte nodig tijdens je praktijkdag voor het werken aan onderwijsopdrachten. Je hebt daar per opleidingsdag ongeveer 2 uur voor nodig. Daarnaast krijgt iedere deelnemer gedurende 1 jaar een mentor toegewezen voor maximaal 24 uur. Tenslotte zal iedere deelnemer structureel ontwikkelgesprekken plannen met de samenwerkende huisarts in de praktijk. Frequentie en intensiteit wordt individueel bepaald.

Startdatum en locatie: januari 2025. Het onderwijs bestaat uit 20 onderwijsdagen die vooral fysiek zullen plaatsvinden bij de Huisartsopleiding Utrecht, aan het Broederplein 43 te Zeist.

Inschrijfprocedure: Inschrijving kan via het inschrijfformulier op de website. Bij meer dan 12 aanmeldingen, vindt een selectieprocedure plaats en wordt een wachtlijst aangemaakt voor de 2e leergang die naar verwachting eind 2025 start.

Kosten: €2.000 per deelnemer.

Voorwaarden en annulering: Tot 12 weken voor de start zijn er geen kosten verbonden aan het annuleren van het onderwijsprogramma. Bij afzeggen tot 11 weken voor de start betaal je 50% van de kosten en bij afzeggen tot 6 weken of korter betaal je 100% van de kosten.

Compensatie huisartsen: Dit bestaat uit een vergoeding voor faciliteren van de opleiding voor apotheker behandelaar. Dit betreft een eenmalige vergoeding van 1920 euro per praktijk.

Accreditatie: Wordt aangevraagd voor zowel de apothekers (20 dagen) als huisartsen (4 dagdelen). 

Borging: Streven is dat dit onderwijsprogramma ingebed wordt in bestaande opleidingsstructuren.

Doelgroep, volume en tijdplanning

Binnen project POINT-I is het doel om drie leergangen van ieder 12 apothekers te organiseren

Tijdsplanning

Periode Toelichting
Dec 2024 Eerste leergang voor 12 apothekers
Sept 2025 Tweede leergang voor 12 apothekers
Sept 2026 Derde leergang voor 12 apothekers

Competentiegericht opleiden, maar zonder hang naar compleetheid en controle. In dit programma proberen we condities te scheppen voor leren en ontwikkeling zonder te veel te willen meten, beoordelen, en vast te leggen. De toetsing is afgestemd op het individu a.d.h.v. een individueel ontwikkelplan, en gebaseerd op zelfsturend leren. Er zullen 3 voortgangsgesprekken plaatsvinden gedurende het onderwijsprogramma.

Kernteam Affiliatie
Valérie Meijvis Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentrum Terwijde en SIR Institute for Practice and Policy
Josephine Mertens-Stutterheim LUMC, afdeling Klinische Farmacologie & Toxicologie
Mirjam Hempenius UU, departement farmacie
Ankie Hazen UMCU, afdeling Huisartsgeneeskunde en Verplegingswetenschap
   
Expert/consultatie  
Loes Meijer UMCU, afdeling huisartsgeneeskunde
Beatrijs de Leede Onderwijskundig adviseur, LUMC, de Tweede Praktijk
   
Ondersteuning  
Elske van Diepen UMCU, afdeling huisartsgeneeskunde

Aanmelden